Per: Núria Baiget
Les
mates son, hui encara, el misteri educatiu per resoldre. Són amades o són
odiades…rarament queden a mig camí.
Però
no podem oblidar que es tracta d’una matèria importantíssima tant per al currículum
acadèmic com per a la vida en general. Sense mates no tindríem la grossa de
Nadal, ni ordinadors…s’apliquen en medicina, en economia, per a calcular els
cromos que ens falten de la col·lecció de pokemon, arribar al final de mes,
comprar companatge, tallar una pizza i cuinar. Les necessitem per a interpretar
les estadístiques de pluja i per a calcular les freqüències de l’autobús. Les matemàtiques
expliquen la Natura i tenen una relació indissoluble amb la Música.
Ser
anumèric es un risc. La desinformació a través dels nombres ens fa vulnerables front a
polítiques i resultats manipulats o front al engany de les pseudociències. La
informació incorrecta és molt més perillosa que la desinformació i com a conseqüència
ens fa prendre decisions
equivocades.
Com
s’afirma en l’article del país 'El anumerismo
también es incultura', "saber poques matemàtiques ens converteix en
ciutadans més manipulables”.
Facilitaríem
molt la vida als nostres fills si trobarem el camí per a fer-les una diversió
en lloc d’un martiri. És això possible?
Cada
volta els estudis al respecte confirmen amb més rotunditat que, com en la majoria
dels casos, es tracta d’una qüestió de pedagogia. L’afectivitat i l'ambient
que es respira al nostre voltant condiciona les nostres decisions, i fins i
tot, les nostres preferències.
Les
matemàtiques no se’n ixen de la norma. De fet, és molt habitual que els nostres
fills troben impossibles les matèries que ens feien patir a nosaltres.
Eixe
és just el punt a on hem d’atacar. No ens podem conformar amb el: “jo era fatal en mates, el meu fill, com ha
d’eixir??”.
Afirma Patricia Thivissen en el article ‘Fobia a las matemáticas' (Mente y Cerebro Mayo/Junio 2014 Nº 66), que, curiosament, la por als nombres no es relaciona amb falta d’habilitats matemàtiques. De fet hi ha persones amb aritmofobia amb capacitats especials per a elles.
S'ha demostrat que l’estrès produït pel càlcul que experimenten algunes persones
activa al seu cervell les àrees relacionades amb la por, el perill i el dolor. És
una reacció física amb la qual els costa molt lluitar i que es caracteritza per
la inseguretat davant els nombres.
Però
el més preocupant es que aquest tipus de fòbia comença a aparèixer ja als sis o
set anys, just al principi de l’etapa escolar, quan la matèria encara es bassa
en la intuïció i no en experiències negatives que recolzen l’aversió.
A
més a més, esta socialment acceptat afirmar que “sóc roín en mates” o el que és
més greu, “les xiques no són bones en matemàtiques”. No ho fem tan alegrement
per a afirmar "sóc roín en lectura”.
El
cas de les xiques és especialment preocupant, ja que és habitual que es reforce
el prejudici de que les xiques son
bones en lletres i els xics en ciències. Investigacions han demostrat
que aquest fet condiciona que elles afronten més nervis quan es troben amb les
matemàtiques, a pesar de que els resultats en la matèria són equivalents als
dos sexes. D’altra banda, això les deixa en pitjors condicions a l’hora de
triar estudis tècnics, que rebutgen per inseguretat a voltes, com tractarem en
altra ocasió, afavorint el tòpic de les habilitats determinades segons el
sexe.
Aquest
Agost de 2014, per primera volta en la història des de 1936, una dona ha
guanyat la medalla Fields de matemàtiques, que es l’equivalent
al Nobel en aquesta disciplina. Ho ha
aconseguit amb 37 anys i ens obri els ulls a la realitat de les matemàtiques
per a tots.
Us
anime a partir les pizzes amb fraccions, doblar tovallons fent diagonals,
repartir pipes dividint, col·leccionar cromos multiplicant i restar comprant
amb monedes d’euro gelats de 0’90.
O
podem enganyar-los, fent-los creure que el meravellós joc de mates que els deixem al
mòbil es l’últim crit, en lloc del Pou.
Tot
això abans de que puguen adonar-se’n que estan fent mates. Tot això abans de
que puguen odiar-les. Els estarem ajudant a ser menys manipulables. Els estarem
regalant el plaer de resoldre un problema i que el compte siga redó!
Animeu-vos a participar!
ResponEliminaQué us agrada a vosaltres?
Les mates són super interessants i necessàries en la nostra vida diària. Es poden ensenyar mates d'una forma molt amena i entretinguda i fer que els xiquets i xiquetes les estimen.
Elimina